Pembelajaran dan pengajaran guru harus mematuhi
12 elemen yang ditetapkan. Sekurang - kurangnya 10 elemen harus mendapat skor 6
dan 2 elemen mendapat skor 5 = Jumlah skor 70 dan min = 5.8 manakala peratusnya
= 5.6 - 1 = 4.6 / 5 x 100 = 92%. Untuk mendapatkan pencapian cemerlang
guru harus :
1. Penglibatan murid dalam kelas harus aktif dan terkawal yang mana pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid dengan menggunakan kaedah pengajaran didik hibur , aktiviti kumpulan , persembahan / lakukan , bacaan berirama dll .
2. Penguasaan pembelajaran murid dilihat kepada objektif pengajaran yang ditetapkan dalam RPH
3. Hasil kerja murid dilihat daripada semakan buku latihan pelajar yang disemak oleh guru dan ada pembetulan
1. Penglibatan murid dalam kelas harus aktif dan terkawal yang mana pengajaran dan pembelajaran berpusatkan murid dengan menggunakan kaedah pengajaran didik hibur , aktiviti kumpulan , persembahan / lakukan , bacaan berirama dll .
2. Penguasaan pembelajaran murid dilihat kepada objektif pengajaran yang ditetapkan dalam RPH
3. Hasil kerja murid dilihat daripada semakan buku latihan pelajar yang disemak oleh guru dan ada pembetulan
4. Perancangan dan persediaan guru
dilihat dari penyediaan RPH yg mengikut format std kssr yang tersusun ,
ada menyediakan bahan bantuan pengajaran untuk topik itu. Bahan bantuan
pengajaran tak perlu cangih tapi sesuai dan berkesan .
5. Kaedah penyampaian merujuk kepada teknik pengajaran yang digunakan , suara guru dan keyakinan dalam penyampaian isi pengajaran
6. Kemahiran komunikasi - wujud komunikasi 2 hala guru murid dan wujudnya suasana erat dan mesra . pelajar tidak merasa tertekan atau menjadi pasif.
7. Penggunaan sumber pendidikan - merujuk kepada bahan bantuan pengajaran yang digunakan
5. Kaedah penyampaian merujuk kepada teknik pengajaran yang digunakan , suara guru dan keyakinan dalam penyampaian isi pengajaran
6. Kemahiran komunikasi - wujud komunikasi 2 hala guru murid dan wujudnya suasana erat dan mesra . pelajar tidak merasa tertekan atau menjadi pasif.
7. Penggunaan sumber pendidikan - merujuk kepada bahan bantuan pengajaran yang digunakan
8. Penilaian - merujuk kepada soalan yg
diajukan oleh guru kepada pelajar dalam proses pembelajaran dan
pengajaran. Solan harus jelas , mudah difahami , menyeluruh , tersusun
dari mudah kepada yg lebih susah serta memberi
masa kepada pelajar untuk menjawab.
9. Penguasaan isi kandungan pengajaran - guru yakin akan isi pengajaran yang hendak disampaikan
9. Penguasaan isi kandungan pengajaran - guru yakin akan isi pengajaran yang hendak disampaikan
10.Penguasaan kelas - dilihat pada aspek
pengurusan kelas diperingkat awal , kelas bersih , tersusun dan terurus
supaya pengajaran berada dalam situasi yang kondusif. Guru
harus berkeupayaan mengawal keseluruhan proses pengajaran. Suasana
kelas yang aktif , beritma , menyeronokkan dan pelajar nampak ceria mengikut
pengajaran guru. Kelas tak semestinya sunyi sepi atau menjadi pasif.
Alat bantuan mengajar TIDAK semestinya cangih
dan memadailah dengan menggunakan sumber yang sedia ada kerana TIDAK semua
sekolah mempunyai kemudahan teknologi pendidikan terkini yang cangih . Guru
boleh menyediakan alat bantuan mengajar atas usaha sendiri dan berdasarkan
keupayaan kelas pelajar yang dipertanggungjawabkan.
Ciri - ciri alat bantuan mengajar yang baik
adalah :
1.
Sesuai dengan prestasi kelas yang diajar
2. Besar dan jelas kelihatan oleh semua pelajar
3. Pemilihan warna dan perkataan yang boleh
menarik perhatian pelajar
4. Berkesan untuk membantu meningkatkan
kefahaman pelajar untuk memahami topik yang diajar 5. Dilakukan dengan teknik
yang betul dan guru mahir menggunakannya supaya proses pengajaran
berjalan lancar
PENGAJARAN BERPUSATKAN PELAJAR – LAKUNAN
PENGAJARAN BERPUSATKAN PELAJAR – LAKUNAN
Pelajar yang melaksanakan proses pengajaran
pada masa itu dan guru bertindak sebagai pemudah cara. Gabungan penggunaan alat
bantuan mengajar dan aktiviti yang dijalankan oleh pelajar dapat menarik dan
menyeronokan proses pengajaran. Teknik didik hibur amat berkesan jika dapat
dilaksanakan dengan betul seperti nyanyian , lakukan dan aktiviti kumpulan. Pelajar
diberikan peranan untuk melakunkan aktiviti yang dirancang. Kawalan dan
pengurusan kelas amat penting pada ketika aktiviti persembahan pelajar sedang
dijalankan. Wujudnya ritma dalam proses pengajaran.
LATIHAN DALAM KUMPULAN
Pelajar boleh melakukan aktiviti dalam kumpulan yang dirancang oleh guru kerana proses ini dapat membantu pelajar menghayati dan menjiwai isi pengajaran yang dirancang . Membentuk pengajaran berasaskan belajar kesilapan melalui pengalaman. Kesannya :
1. Pelajar akan berlumba - lumba untuk melakukan yang terbaik untuk kumpulan mereka.
LATIHAN DALAM KUMPULAN
Pelajar boleh melakukan aktiviti dalam kumpulan yang dirancang oleh guru kerana proses ini dapat membantu pelajar menghayati dan menjiwai isi pengajaran yang dirancang . Membentuk pengajaran berasaskan belajar kesilapan melalui pengalaman. Kesannya :
1. Pelajar akan berlumba - lumba untuk melakukan yang terbaik untuk kumpulan mereka.
2. Membentuk daya saing yang positif dan
sentiasa bersemangat.
Ini merupakan proses pengajaran yang berkesan
dan proses pengajaran TIDAK semestinya berlaku dalam kelas . Ia boleh
dijalankan dalam bilik - bilik khas yang disediakan kerana ia akan memberikan
pengalaman baru kepada mereka.
No comments:
Post a Comment