HUDUD DARI PERUNDANGAN SYARIAH
Hudud berasal daripada perkataan 'had'
yang membawa maksud mencegah,menyekat atau halangan.Hudud merupakan hukuman
tertentu terhadap sesuatu perbuatan yang telah ditetapkan oleh Allah dan wajib
dilaksanakan untuk menjaga hak Allah dan kepentingan masyarakat awam. Seringkali kita
terdengar perbalahan mengenai hudud di mana-mana sahaja.Oleh yang demikian,bagi
memberikan gambaran secara jelas kepada golongan menimbulkan pelbagai polemik apabila Kelantan
yang menjadi negeri pertama yang akan melaksanakannya selepas Enakmen Kanun
Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan diluluskan. Sejak
1993 apabila kerajaan
Kelantan mula memperkenalkan Kanun Jenayah Syariah, Kelantan
telah menubuhkan jawatankuasa yang berperanan memberi aspek penerangan kepada
orang ramai tentang bagaimana hendak ‘memperundangkan’ ia melalui falsafah
hudud daripada segi syariah secara menyeluruh dan sebagainya . Jadi
jawatankuasa itu setiap tahun berseminar mengenai hudud di Kelantan dan
dijemput keluar untuk memberikan seminar. Tetapi setelah beberapa lama
usaha itu disempurnakan dan disiapkan perundangan itu, satu perkara yang
menyebabkan terhalang undang-undang di peringkat pusat, apa yang dinamakan
sebagai Akta Mahkamah Syariah 1965.
Itu dianggap sebagai
undang-undang yang memberikan batasan di peringkat negeri jika hendak
digubalkan, tidak boleh daripada enam kali sebatan, tiga tahun penjara dan lima
ribu ringgit denda. Dan oleh kerana undang-undang jenayah syariah Kelantan,
hudud itu berasaskan kepada qisas dan sebagainya, perundangan itu melampaui had
yang ditetapkan. Maka ia dianggap bercanggah dengan peruntukan Federal. Perkara ini muncul semula apabila perdebatan di Parlimen
persoal tentang peruntukan 635 ini iaitu Akta Mahkamah Syariah 1965. Dengan
cara ini perundangan ini dapat dilaksanakan. Tetapi entah macam mana perkara
ini ditukar kepada Private Bill.
Perkara ini masih di bawah perbincangan, dan bagaimana hendak
dibawa dan ia telah diputuskan. Kemudian timbul isu sama ada boleh diamallkan
atau tidak perundangan hudud ini daripada sudut infrastruktur iaitu mahkamah,
mahkamah rayuan, hakim yang pakar dalam kes yang melibatkan hudud serta
peguam-peguam yang mahir. Perkara-perkara itu sentiasa menjadi penghalang
sehingga pelaksanaan itu tidak dapat dibuat. Ini termasuklah polis dan penjara. Jika rang undang-undang ini tidak dihasratkan untuk
dibentangkan, maka sampai bila-bila pun rakyat negara ini tidak akan
membincangkannya secara terbuka. Kebimbangan dari pelbagai aspek secara
munasabah, perlu diambil kira. Walau bagaimanapun, kebimbangan itu tidak
seharusnya bertujuan untuk menafikan hudud sebagai sesuatu yang perlu menjadi
cita-cita dalam undang-undang negara. Sebagai rakyat yang beragama Islam, ia
mesti menjadi sebahagian daripada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan,
menurut kepada kapasiti masing-masing.Perlu
juga difahami bahawa hudud adalah perintis kepada Undang-undang Islam.
Selepasnya, “qisas”, “diat” dan “takzir” pula akan menyusul. Jika ia berjaya
memberi makna kepada kehidupan masyarakat di negara ini, sudah tentu rangkaian
Undang-undang Islam lain akan jauh lebih mudah untuk diterima. Sekalipun,
kemungkinan untuk ia dilaksanakan bukan pada ketika hayat kita.
No comments:
Post a Comment